Jak pracować wydajniej?

Jak pracować wydajniej?

Wiele niezależnych badań pokazuje, że wydajność pracowników umysłowych mogłaby być o wiele wyższa, gdyby w biurze zadbano o dobry nawilżacz powietrza, optymalną temperaturę i stały dopływ świeżego powietrza. Na spadek wydajności wpływ mają także grzeszki samych pracowników, z których zła organizacja pracy jest, wbrew pozorom, najmniej poważnym. Co pracodawca i pracownicy mogą zrobić, by wydajność pracy w firmie wzrosła?

Efektywna praca z dobrym nawilżaczem powietrza

Co wpływa na wydajność pracy?

Czynników, które mają wpływ na wydajność pracy jest wiele i należą do różnych kategorii. Jeśli pracodawca uzna swojego pracownika za mało produktywnego, przed rzucaniem oskarżeń w jego kierunku, powinien zastanowić się, czy wina nie leży poniekąd po jego stronie. Mimo, że pracownik w dużej mierze odpowiada za swoją efektywność, na niektóre rzeczy nie ma – przynajmniej bezpośredniego – wpływu.

 

Jak pracodawca może wpłynąć na efektywność pracownika?

Żeby pracować efektywnie, trzeba mieć do tego odpowiednią motywację. W zależności od osoby, motorem napędowym do pracy mogą być różne czynniki, ale pracodawca powinien zastanowić się nad pewnymi kwestiami. Czy wynagrodzenie i premia są na poziomie, który motywuje pracownika i pozwala mu poczuć się docenionym za wykonaną pracę? Czy pracownik ma w firmie możliwości rozwoju? Niska pensja i niezauważalna premia oraz brak możliwości awansu to częste powody utraty motywacji do pracy i zmniejszenia efektywności. Efektywność pracownika może zwiększyć też możliwość wcześniejszego wyjścia z pracy, np. po zrealizowaniu planu na dany miesiąc.

Co pomoże też pracodawcy?

Na wydajność pracy wpływa także klimat w biurze. I nie chodzi tu tylko o atmosferę pomiędzy współpracownikami (choć ona też ma pewne znaczenie), ale o jakość powietrza: jego wilgotność, czystość i temperaturę. Większość biur jest wyposażona w klimatyzację, która pozwala utrzymać optymalną temperaturę powietrza, jednak jednocześnie wysusza je. Warto raz na jakiś czas, nawet zimą, wyłączyć urządzenie i otworzyć szeroko okna, by do biura wpłynęło świeże powietrze. W kwestii suchości powietrza pomoże dobry nawilżacz powietrza. Suche powietrze powoduje, że czujemy się zmęczeni, boli nas głowa, częściej też mamy problemy z drogami oddechowymi i łatwiej chorujemy. Nietrudno wyobrazić sobie, jak przekłada się to na działalność firmy. Dlatego też warto zadbać o odpowiednie urządzenia, które będą utrzymywały wilgotność powietrza w biurze na optymalnym poziomie, mieszczącym się w granicach 40-60%.

Dobry nawilżacz powietrza w biurze

Jak zwiększyć swoją wydajność pracy?

Podstawą efektywnej pracy jest jej dobra organizacja. Na początek pozbądźmy się całkowicie lub przynajmniej ograniczmy złodziei czasu: skrzynkę mailową, media społecznościowe, telefon, ale także przedłużające się pogaduszki przy parzeniu kawy. Wyznaczmy też najważniejsze każdego dnia zadania do wykonania i nadajmy im kolejność. Określmy czas potrzebny na wykonanie każdego z nich, dodając do tego od kilku do kilkunastu minut zapasu. Nie wykonujmy kilku rzeczy jednocześnie. Ustalmy też przerwy – kilka minut po wykonaniu pojedynczego zadania, a po kilku godzinach pracy 15-30 minut odpoczynku. Nie spędzajmy pauz przed komputerem – poświęćmy je na spożycie posiłku, rozmowę ze współpracownikiem lub jeśli mamy taką możliwość, na krótki spacer lub drzemkę. Jeśli zadbamy o te drobne rzeczy, staną się rutyną, a już od pierwszego dnia zauważymy, że pracujemy wydajniej.

Podsumowanie

 

Jak widać, na efektywność pracy wpływa wiele czynników i warto poświęcić uwagę każdemu z nich. Wynagrodzenie i szanse rozwoju, wietrzenie biura i dobry nawilżacz powietrza, ustalanie harmonogramu zadań i kultura przerw – to najważniejsze, choć nie jedyne, kwestie przekładające się na naszą wydajność. Warto o tym pamiętać – dotyczy to zarówno pracownika, jak i pracodawcy.